Mane elektronske trgovine
Pored brojnih prednosti koje elektronska trgovina donosi ona isto tako sa sobom nosi i niz mana koje moramo uzeti u obzir ukoliko se rešimo da uplovimo u vode elektrosnke trgovine. Glavne mane elektronske trgovine su:
- Bezbednosni rizici: Online transakcije podložne su različitim bezbednosnim rizicima, uključujući krađu identiteta, prevare sa kreditnim karticama i hakovanje. Ovo može ometati poverenje potrošača i izazvati zabrinutost oko sigurnosti ličnih podataka ali isto tako i dodatne troškove za vlasnika web prodavnice koja je bila izložena ovoj vrsti napada.
- Nemogućnost fizičkog ispitivanja proizvoda: Kupci ne mogu fizički ispitati ili probati proizvode pre nego što ih kupe, što može dovesti do nezadovoljstva ako proizvod ne odgovara očekivanjima što često dovodi i do zahteva za povratom robe tj. novca koji je plaćen za robu. Ovaj problem je naročito izražen kod prodavnica odevnih predmeta u smislu izgleda, veličine i kvaliteta samog kupljenog proizvoda
- Logistički izazovi: Dostava proizvoda može biti izazovna, posebno kada su u pitanju međunarodne isporuke. Očekivanja kupaca u vezi s brzim i pouzdanim isporukama često postavljaju visoke zahteve za logističke usluge. Vlasnici prodavnica se često susreću sa problem isporuke čak i na lokalnom nivou u smislu kašnjenja isporuke od strane lokalne kompanije, oštećenje robe, gubitak poslate robe itd
- Povrat proizvoda: Proces povrata proizvoda u e-commerce-u može biti složen i skup za prodavce, posebno kada su u pitanju troškovi dostave i manipulacije povratima.
- Konkurencija i smanjenje marži: Velika konkurencija online tržišta često dovodi do pritiska na cene i smanjenja marži pa se može desiti da isti proizvod ima i različite cene čak i na istoj prodajnoj platformi. Zbog nižih troškova e-prodavnice, pojedini vlasnici spuštaju marže na vrlo niske nivoe kako bi se, kroz cenovnu politiku, ubedili kupci da kupuju na njihovom sajtu.
- Zavisnost o tehnologiji: E-commerce je značajno zavisan o tehnologiji. Tehnički problemi, kvarovi servera ili cyber napadi mogu uticati na dostupnost online prodavnica i izazvati gubitak poslovanja. Takođe, novi zahtevi za bezbednošću, pojava novih virusa i cyber napada dovodi do čestih promena na samoj skripti i platformi na kojoj je prodavnica rađena što rezultira potrebom za čestim usklađivanjem postojećih prodavnica sa novim izmenama i unapređenjima.
- Nedostatak ličnog iskustva kupovine: Neki potrošači preferiraju tradicionalno iskustvo kupovine, gde mogu direktno komunicirati sa prodavcima i fizički pregledati proizvode pre kupovine.
- Potreba za pouzdanim internet konekcijama: Kupci moraju imati pristup pouzdanoj internet konekciji kako bi pristupili online prodavnicama, a to može biti izazov u određenim geografskim područjima ili tokom nestabilnih internet veza.
- Porezi i pravni izazovi: E-commerce poslovanje često se suočava s kompleksnim poreznim pravilima, naročito kada se radi o međunarodnim transakcijama. Različiti zakoni i propisi mogu dodatno komplikovati poslovanje. Ukoliko prodavac posluje na globalnom nivou, često je potrebno poznavati i carinske propise zemlje iz koje je porudzbina stigla kao i carinske propise iz koje se roba šalje.
Bez obzira na brojne pogodnosti koje elektronska trgovina nosi, preduzeća trebaju biti svesna napred navedenih mana prilikom odluke da uđu u vode elektronske trgovine.